Jag är så trött på alla dessa tävlingar på Facebook som går ut på att man ska gilla en sida och dela en bild för att vara med och vinna priser. En god vän till mig upplyste mig för något år sedan om Facebooks regler för tävlingar och då kände jag mig plötsligt stärkt av att Facbook själva också arbetar emot denna trend.
Riktlinjerna för att köra kampanjer eller tävlingar på Facebook-sidor!
Det är ganska uppenbart efter att ha läst ovanstående information från Facebook att man inte får köra gilla-och-dela-kampanjer. Många gör det (tyvärr) fortfarande men risken är att Facebook utan förvarning stänger ner sidan och det kontot som administrerar sidan. Något som de flesta kanske inte tänker på.
Så frågan är om folk är medvetna om det här eller om de lever i en behaglig okunskap med stora skygglappar i sin jakt på ”likes”.
Jag erkänner att jag gärna påtalar läget för företag jag stöter på i min feed, men det är av all välmening eftersom jag ofta gillar dem och inte vill riskera att de stängs ner. En del av dem har på ett positivt sätt tagit till sig av kritiken, medans andra verkar skita i det. Varför gör man det??
Men om du själv inte visste om det här, så är det följande som gäller i väldigt korta drag:
-
Alla kampanjer måste hanteras genom en tredjepartsapplikation.
-
Du får inte använda Facebook-funktioner (gilla-markeringar, kommentarer, filmklipp, foton, omslagsfoton osv.) i samband med registrering eller deltagande i kampanjen. Det är inte tillåtet att automatiskt registrera eller anmäla någon till en kampanj när den personen till exempel gillar en sida eller checkar in på en plats.
-
Det är inte tillåtet att kräva att någon delar ett inlägg eller foto för att kunna delta i en kampanj. (!)
-
Facebooks funktioner, t.ex. Gilla-knappen, får inte användas som röstmekanism i en kampanj.
Med detta sagt: ha en bra Facebook-helg!
Pingback: Lagbrott på Facebook | Villa California